nasza galeria
artysci
sztuka w Lodzi
architektura
linki
kontakt


pagerank


PARTNERZY

archiwum

Wyszukaj z Google

 

powrót

HATI - Koncert/ instalacja przestrzenno-dźwiękowa

Galeria Manhattan

Galeria Manhattan 23 lutego 2007, 19.00, ul. Wigury 15

HATI to projekt muzyczny bazujący na brzmieniu instrumentów akustycznych tradycyjnych lub zbudowanych własnoręcznie oraz urządzeń elektronicznych. HATI łączy w sobie zainteresowania współczesną muzyką improwizowaną i akustyczną oraz rytualną i medytacyjną. Grupa powstała w 2001 r. w Toruniu, kiedy to dwaj artyści dźwięku Rafał Iwański i Dariusz Wojtaś zdecydowali się na realizację nowej drogi poszukiwań, opierając się na wieloletnich doświadczeniach z psychodeliczną muzyką rockową i elektroniczną.

Muzycy HATI zagrali dotychczas kilkadziesiąt koncertów oraz pojawili się na kilku festiwalach (m.in. Wrocław Industrial Festival, Audio Art Festival, Festiwal Muzyka w Krajobrazie, Międzynarodowy Festiwal Bulwar Sztuki). Wydali kilka płyt (oraz zawitali na kompilacjach), które zostały bardzo dobrze przyjęte w prasie muzycznej i wśród słuchaczy, zarówno w Polsce jak i poza granicami kraju. Współpracują z amerykańskim
perkusjonistą Z'EVem - jednym z założycieli ruchu kulturowego "industrial" w latach 70. XX w. - grając z nim koncerty (dwie wspólne trasy) i realizując wspólne wydawnictwa; koncertowo z artystą multimedialnym Andrzejem Wasilewskim oraz z pionierem polskiego punk rocka, orientalistą i poetą Maciejem Magurą Góralskim (ex-Kryzys, Bakszysz). Natomiast studyjnie kolaborują z Andrzejem Lalinem Kasprzykiem (Tam Tam Project), z którym przygotowują wspólną płytę.Podczas wystąpień HATI na żywo, oprócz dźwięków wydobywanych na rozbudowanym zestawie instrumentów akustycznych z różnych stron świata - takich jak m.in. gongi syjamskie i chińskie, ligawki podlaskie, klarnety arabskie, bębny afrykańskie oraz obiekty recyclingowe z metalu,
plastiku i drewna - uwagę przykuwa także sam aspekt wizualny instrumentarium. To co ma do przedstawienia HATI można śmiało określić jako "teatr dźwiękowy" lub "seans instrumentalny".

Muzycy przygotowali na trasę koncertową w lutym 2007 r. (po centralnej i południowo-wschodniej Polsce) specjalny program, oparty wyłącznie na brzmieniu instrumentów akustycznych. Jednocześnie zespół przekształcił się na tę okoliczność w trio. HATI proponuje znowu zaskakującą i transową feerię dźwięków i rytmów, wymykającą się gatunkowym określeniom.

Grupa wystąpi w składzie: Rafał Sabon Kołacki, Dariusz Wojtaś, Rafał Iwański.

Koncert dofinansowany ze środków Gminy Łódź

galeria_manhattan.free.art.pl
www.hati.info
kontakt:itah@o2.pl
www.serpent.pl
www.myspace.com



DYSKOGRAFIA:

- Music for Metal Idiophones, 2003, Eter.

- Genius Loci, 2003, Eter.

- Zero Coma Zero, 2005, Nefryt.

- HATI vs. Z’EV #1, 2006, Ars Benevola Mater, Włochy.

- Mantra-I: Prehistory of HATI: Vol. 1, 2006, Eter.

- Recycled Magick Soundsystem: live, 2006, Eter.

- Recycled Magick Emissions, 2006, Malachit.

- Recycled Magick Drones, 2007, Drone Records, Niemcy


FRAGMENTY WYBRANYCH RECENZJI:

Jaki jest dziś najoryginalniejszy młody polski zespół? Duet HATI. Świat już to zauważył. (...) HATI wykorzystuje azjatyckie gongi i cały arsenał dętych i perkusyjnych instrumentów własnej konstrukcji. Przypominać mogą o tradycji Osjana i Atmana. Więcej jednak zawdzięczają nowojorskiej minimal music i ponad inspiracje hippisowskie przedkładają industrial. Trzymają się z dala od trendów, stawiając na siłę organicznych brzmień. Rytualna aura i transowy nerw muzyki HATI działają oczyszczająco.

Rafał Księżyk

HATI to toruński duet uprawiający muzykę, która w naszym poczciwym kraju pozostaje niemal bez precedensu. (...) Jest to archaik przefiltrowany przez doświadczenia minimal music z jej rytmicznymi obsesjami i fascynacjami oraz industrialu, zakochanego w blachach i wszystkim, co brzęczące. Z całą pewnością jest to zaś muzyka intuicyjna i głęboko osadzona w osobistym podejściu do dźwięku, instrumentu, brzmienia czy rytmu.

Dariusz Brzostek


Muzyka HATI udanie łączy pierwotną skłonność człowieka do zagospodarowania ciszy dźwiękiem uzyskanym z byle jakiego przedmiotu, ze współczesnym doświadczeniem twórczym mającym do tego samego celu specjalnie wykonane przedmioty, czyli instrumenty. Otrzymujemy opowiadanie, które bardzo prostym językiem opowiada wcale nieproste opowiadania i nie jest zarazem intelektualnym bełkotem lub pustym poszukiwaniem niczego. To intrygujące i spójne oraz przez cały czas poważne opowiadanie omijające obszary żartu, humoru i swawolnego zatracenia.

Henryk Palczewski


HATI to genialna w swej prostocie próba wkomponowania archaicznych rytuałów w aurę współczesnego minimalizmu. Przy czym, broń Boże, nie ma tu nic z akademickich zrywów sceny etno-folkowej, ani dziecinnych poszukiwań mroku i taniej ezoteryki. Iwański i Wojtaś to świadomi i doświadczeni gracze.

Wojtek Wysocki