nasza galeria
artysci
sztuka w Lodzi
architektura
linki
kontakt


pagerank


PARTNERZY

archiwum

Wyszukaj z Google

 

powrót

Międzynarodowe seminarium Prosto z ulicy: Street Art

Muzeum Sztuki w Łodzi

27.06.09, sobota, start g. 12.30 ms2, ul. Ogrodowa 19, sala audiowizualna

W seminarium udział wezmą:
Tristan Manco, znany autor albumów o graffiti i street arcie
Cedar Lewisohn, kurator wystawy "Street Art" w Tate Modern
Anna Zeidler-Janiszewska, Sławek ZBK Czajkowski, Jarosław Lubiak, Maciek Żakowski, Egon Fietke.

Projekcje:

„Street Art Painting the City: London, Paris, Madrid”, Tate Media 2008,
„Plagi miejskie”, reż. Jaquelin Sobiczewski (dla PWSFTviT), 2000,
„NEXT: A Primer on Urban Painting”, reż. Pablo Aravena, 2005,
„Wild Style”, reż. Charlie Ahearn, 1983

W ciągu ostatnich kilku lat zaobserwować można błyskawiczny wzrost zainteresowania sztuką ulicy ze strony oficjalnych instytucji sztuki. Najsłynniejszy przedstawiciel street artu, tajemniczy Banksy stał się już ikoną popkultury, a jego prace osiągają niebotyczne ceny na aukcjach. Mnożą się festiwale, publikacje i wystawy. Z jednej strony street art uznawany jest za źródło kreatywnej energii nadającej nową dynamikę instytucji sztuki. Z drugiej – padają zarzuty o ekspansywność tej instytucji, która, jak twierdzą niektórzy, dąży do zawłaszczenia tego nurtu i zinstytucjonalizowania niezależności jego działań. Inni z kolei oskarżają sam street art o konformizm, porzucenie statusu miejskiej partyzantki artystycznej i podporządkowanie się regułom neoliberalnej rzeczywistości.

To niejasne usytuowanie street artu pomiędzy sztuką publiczną a ruchem alternatywnym, szereg kontrowersji jakie budzi, powoduje, że warto przyjrzeć się temu zjawisku dokładniej z różnych perspektyw. Refleksja nad street artem dotyka istotnych problemów współczesnego świata sztuki oraz pytań o miejsce dla działań krytycznych w kulturze współczesnej. Jak wygląda współczesna scena streetartowa w Polsce i na świecie? Czy wchłonięcie przez instytucję sztuki praktyk sztuki ulicznej różni się czymś od wcześniejszych aneksji kolejnych ruchów awangardowych? Czy w realiach elastycznego kapitalizmu zasadne jest nadal używanie retoryki emancypacji właściwej ruchom kontestacyjnym lat 60’, czy też może należy wypracować nowy język opisu dla współczesnej kultury oporu uwikłanej w większą ilość zależności? Jaka jest rola instytucji artystycznych we wspieraniu dyskursów krytycznych? Jaki wpływ ma dziedzictwo historycznych awangard i wypracowanych przez nie praktyk na współczesne działania artystyczne i społeczne, zwłaszcza street art?

Organizatorzy:
Fundacja Wspierania Sztuki Ulicy Outline
Muzeum Sztuki w Łodzi

Partner:
Łódzkie Stowarzyszenie Inicjatyw Miejskich Topografie

Kurator projektu:

Łukasz Biskupski
Łódzkie Stowarzyszenie Inicjatyw Miejskich Topografie


na zdjęciu South Bank Patrol, fot. Ł. Biskupski