|
powrót
Spotkanie z Wiktorem Polakiem
Muzeum Miasta Łodzi
Twórczość Wiktora Polaka koncentruje się na sztuce wideo, czego efektem są autorskie filmy oraz dokumentacje własnych instalacji, aranżowane i nagrywane przez artystę w przestrzeni prywatnej lub publicznej. W tej drugiej rozgrywa się akcja pięciu filmów wybranych na pokaz w Muzeum Miasta Łodzi: Blisko (2005), Płonę (2012), Obecność (2006), Krzyki (2013) oraz Droga (2013) – ten ostatni zrealizowany w ramach grantu Urzędu Miasta Łodzi, przyznanego artyście w 2013 roku. Spotkanie będzie miało miejsce 1 lutego, o godz. 18 w Retro Cafe w Muzeum Miasta Łodzi.
Wiktor Polak urodzony w 1979 roku w Łodzi to autor filmów wideo, fotografii, instalacji, rysunków. W latach 1998-2004 studiował w łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego, dyplom (pokaz slajdów Tablice, prezentowany obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi na wystawie: Na zachętę do muzeum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych) obronił w 2004 roku w Pracowni Fotografii Użytkowej prof. Grzegorza Przyborka, następnie, jako wolny słuchacz, przez dwa lata studiował w Pracowni Fotografii Konrada Kuzyszyna w tejże uczelni.
Twórczość Wiktora Polaka koncentruje się na sztuce wideo, czego efektem są autorskie filmy oraz dokumentacje własnych instalacji, aranżowane i nagrywane przez artystę w przestrzeni prywatnej lub publicznej. W tej drugiej rozgrywa się akcja pięciu filmów wybranych na pokaz w Muzeum Miasta Łodzi: Blisko (2005), Płonę (2012), Obecność (2006), Krzyki (2013) oraz Droga (2013) – ten ostatni zrealizowany w ramach grantu Urzędu Miasta Łodzi, przyznanego artyście w 2013 roku. Eksplorując takie miejsca jak publiczne środki transportu, osiedla, ulice, w tym reprezentacyjny deptak na Piotrkowskiej czy Dworzec Łódź Kaliska autor prowokuje i bada odruchy, reakcje współczesnego człowieka, przypadkowego przechodnia na niespodziewane bodźce lub kontekst zaaranżowanej sytuacji, często spontanicznie wymykającej się spod kontroli. W sferze warsztatowej operuje minimalistycznymi środkami wyrazu, zarówno jeśli chodzi o fonię, jak i o wizję; stosuje statyczny kadr, zwielokrotnienia i powtórzenia, odbicia w szybie (akcentując w ten sposób swoją obecność np. utrwalając swoje odbicie w szybie tramwaju), rozedrganie i rozmycie obrazu, dematerializując w ten sposób czasoprzestrzeń swoich akcji. Jego twórczość wyrasta z tradycji konceptualizmu, ocierając się o dadaistyczno-surrealistyczny absurd i przypadek, niekiedy pastisz. Nie boi się artystycznego ryzyka i wątków osobistych, większość instalacji i filmów zrealizował w rodzinnej Łodzi.
Artysta często zapraszany jest do udziału w projektach zbiorowych, z których wymienić warto: Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 3, Bałtycka Galeria Sztuki, Słupsk 2004; W czterech ścianach, Łódź Biennale 2004; Art Poznań 2005; In Out Festiwal, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk 2005; Temporary Identities, Novosibirsk State Art Museum, 2006; Mentality, Łódź Biennale 2006; Overture de la manifestation – Recontres Internationales Paris/Berlin/Madrid, Centrum Pompidou, Paryż 2010; Zawód artysty, Galeria Wschodnia Łódź 2011. Swoje dokonania pokazuje także na pokazach indywidualnych np. Wideo i rysunek, Exchange Gallery/Galeria Wymiany Józefa Robakowskego, Łódź 2012; Lunapark, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń 2013, VIDEO ROOM Spacer, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2014.
więcej o Wiktorze Polaku na stronie www.artysci-lodzkie.pl |