powrót
WOJCIECH WILCZYK - Niewinne oko nie istnieje
Atlas Sztuki
Atlas Sztuki, ul. Piotrkowska 114/116. Wystawa czynna do 1 marca 2009.
Wojciech Wilczyk
Urodzony: 4.01.1961 w Krakowie,
Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim (dyplom 1986).
Fotografuje od 1988.
Autor esejów oraz tekstów krytycznych dotyczących plastyki i fotografii, pisanych dla „Tygodnika Powszechnego”, „Gazety Wyborczej”, „Gazety Antykwarycznej”, „FA-artu”, „Opcji”, „fotoTAPETY” oraz „Obiegu”.
Kurator wystawy pt. „Fotorealizm” w Galerii Zderzak, Kraków 2003, prezentującej fotograficzne dokumenty autorstwa: Sławoja Dubiela, Piotra Szymona, Andrzeja Ślusarczyka i Ireneusza Zjeżdżałki.
W latach 1992-1996 realizował projekt pt. „Pejzaż symboliczny”, dotyczący rozbieranej koksowni „Walenty” (primo voto „Wolfgang”) w Rudzie Śląskiej.
W latach 1998-1999 sportretował 21 autorów zaliczanych do tzw. „roczników 60.”, dokonał wyboru ich tekstów, a następnie przygotował książkę pt. „Antologia” (wyd. Oficyna Literacka), liczącą 290 stron i ponad 80 portretowych fotografii.
Między 1995 a 2004 rokiem realizował zapis poświęcony uczestnikom religijnych ceremonii w sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej (album ze zdjęciami z Kalwarii, wykonywanymi podczas obrzędów Wielkiego Tygodnia oraz sierpniowych uroczystości maryjnych, w przygotowaniu dla Wydawnictwa „Kropka”).
W latach 1999-2003 wykonał dokumentalny projekt pt. „Czarno-Biały Śląsk”, rejestrujący zmiany, zachodzące na postindustrialnych terenach Górnego Śląska.
W roku 2002 razem z Krzysztofem Jaworskim przygotował książkę pt. „Kapitał” (pełny tytuł „KAPITAŁ w słowach i obrazach”), zawierającą wybór wierszy tego pierwszego oraz fotografie wybrane z materiału zgromadzonego w trakcie realizacji projektu „Czarno-Biały Śląsk”.
W latach 2003 - 2006 realizował równolegle 2 fotograficzne cykle. Kolorowy „Życie po życiu” poświęcony wycofanym z eksploatacji samochodom oraz czarno-biały „Postindustrial” dokumentujący zamknięte i popadające w ruinę obiekty przemysłowe na terenie Polski i Niemiec.
W drugiej połowie roku 2006 (dokładnie 03.09.2006) rozpoczął realizację projektu pt. „Niewinne oko nie istnieje”, który na przykładzie architektury obiektów kultowych, penetruje obszar wizualnej pamięci o dawnych żydowskich sąsiadach. Przedsięwzięcie to zakończone w grudniu 2009 (dokładnie 07.12.2009), przyniosło ok. 5800 naświetlonych kadrów, z których wybrano 307 zdjęć przedstawiających zachowane na terenie współczesnej Polski, synagogi, bejt ha-midrasze oraz domy modlitwy.
|